
2003 World Press Freedom Review 
The war on terrorism had a severe impact on Spanish local media in 2003. Starting with the 
closure of the Basque newspaper Euskaldunon Egunkariaa and finishing at year end with 
the arrest of an Al-Jazeera reporter, allegedly for his connections with al-Qaeda, it seemed 
that the Spanish authorities were determined to sever a connection between terrorism and 
the media. However, it often appeared that the media were chosen because they were an 
easier target than the terrorists themselves and no consideration appears to have been 
given to the implications for freedom of the press in Spain.

In late February, there was a heated debate over the closure of Euskaldunon Egunkariaa, 
the Basque daily based in the northern Spanish town of Andoain. The paper was closed on 
20 February on the order of the courts that claimed it had links with the armed separatist 
group ETA. On the day of closure, hundreds of Civil Guard police officers raided the paper’s 
offices and the homes of its senior staff throughout the Basque region of northern Spain.

Prior to the closure, Spanish National Radio 1 reported that a report from the Civil Guard 
had concluded that terrorist group ETA finances the newspaper and uses it to launder 
money obtained from extortion and kidnapping. Authorities also accuse the newspaper of 
assisting ETA by issuing coded messages in its pages, alerting operatives to the capture of 
one of their commando groups.

Editor-in-chief Marcelo Otamendi and nine executives of the Egunkaria S.A. company, 
which publishes the daily, were arrested during the raids on charges of supporting ETA. 
Police also seized documents and computer equipment and shut down the daily's Web site 
before boarding up the offices. The remaining staff published a 16-page edition under the 
name Egunkaria that covered the raid. The Basque-language headline read, "Closed but 
not silenced." "Closing a newspaper is a drastic measure, and it is incumbent that the 
Spanish government justify its actions by making the evidence against Euskaldunon 
Egunkaria public," said CPJ acting director Joel Simon.

On 22 February, tens of thousands of protestors, including three ministers from the Basque 
regional government, marched in the northern city of San Sebastian, to oppose the 
newspaper's closure.

Also in February, IFJ called for charges to be dropped against two Spanish journalists 
facing a court case in Gibraltar on 4 March. The demand came after their arrest with 12 
other journalists when covering a protest by environmentalists. José Martin, an editor with 
the private station Tele 5, and Virgillo Moreno, a photo-journalist with another private 
channel, Antena 3. The journalists were among a group of reporters and photographers 
arrested at sea with a number of activists and held for 10 hours on 20 January.

According to IFJ, the journalists were travelling in launches trying to film protests over the 
use of the dock by an oil tanker which had been taking part in dumping activities which 
protesters say is responsible for oil spills in the region. "These journalists are being 
victimised for doing their job," said Aidan White, IFJ General Secretary. "It is scandalous 
that they are being brought to court for following a story and for highlighting a matter of 
serious public concern."

Martin and Moreno will face judicial authorities over incidents surrounding their arrest, but 
IFJ said the court action was unjustified and only further penalizes journalists who have 
"suffered enough." The IFJ says that the original arrests -- of journalists from the Spanish El 
Mundo and El País newspapers and the state-run TV Española, Canal Sur network and the 
private Antena3 and Tele5 -- were provocative and insensitive.

During early March there were allegations of ill-treatment from a Spanish journalist. 
Journalist Martxelo Otamendi Egiguren, managing editor of the Basque-language 
newspaper Euskaldunon Egunkaria, who was held for five days during a police operation 
against the paper's management, alleged he was both psychologically and physically ill-



treated while in police custody.

Otamendi claimed that he had twice had a plastic bag placed over his head until he was 
nearly suffocated and spent much of the time naked and forced to crouch. He added that 
he could hear the screams of his colleagues, notably author Juan Mari Torrealdi, as their 
interrogators beat them.

"We urge you to open an inquiry into these allegations of ill-treatment in custody by the 
managing editor of Egunkaria and to keep us informed of the condition of former managing 
editor Pedro Zubiria, who tried to commit suicide in custody," RSF Secretary-General Robert 
Ménard said in a letter to Spanish Interior Minister Angel Acebes.

On 7 March, the WiPC of International PEN highlighted its concerns that since 11 
September 2001, the Spanish government policies of tackling the struggle against ETA 
terrorism has become increasingly confused with a policy of suppressing certain democratic 
institutions promoting Basque culture.

In May, RSF urged the Spanish authorities not to prosecute the Basque public radio and 
television network Euskal Telebista ("ETB") for broadcasting a videotape of three presumed 
members of the Basque terrorist organisation ETA reading a statement. ETB Director 
General Andoni Ortuzar was summoned for questioning on 21 May by the State 
Prosecutor's Office, which will decide whether or not to prosecute the broadcaster.

The videotape broadcast by ETB on 15 May showed three masked ETA members saying 
ETA did not envisage "any tactical truce" and demanding guarantees of "respect for the will 
of the Basques." They called on voters to cast a spoiled ballot in the 25 May municipal 
elections to protest the Spanish judicial authorities' outlawing of a pro-independence party 
allied with ETA. They also showed an ETA bulletin which, according to the Basque pro-
independence newspaper Gara, said ETA would continue to attack the Spanish "war 
media."

In July, there was further bad news for the Euskaldunon Egunkaria newspaper when a 
court ordered a six-month extension to the "preventive measures" that have kept the 
newspaper closed since February. RSF responded to the decision with a letter to the 
Spanish authorities, "We reiterate our opposition to the closure, even if it is provisional, of 
the newspaper Euskaldunon Egunkaria while the courts have not yet reached a decision 
on the substance of this case."

In September, there were concerns over the arrest of an Al-Jazeera television journalist. On 
5 September, Tayseer Alouni, an Al-Jazeera reporter who had worked as a war 
correspondent in Kabul for the Qatar-based satellite network, was arrested by anti-terrorist 
police at his home in Alfacar, Spain and placed under police custody in Madrid. He had 
been told to present all reports and activities undertaken whilst working in Afghanistan and 
Iraq and could be held for a substantial period of time

Judge Baltasar Garzón issued an arrest warrant for Alouni based on both his supposed 
links to the Spanish cell of al Qaeda, and, in particular, due to his links with Osama Bin 
Laden. Garzón accused Alouni of manipulating his stance as a journalist so as to obscure 
his work for the terrorist organisation. Alouni had previously covered the US invasions of 
Afghanistan and Iraq.

"Over the past year there has been an expression of irritation by western, particularly 
American, officials over the work of some Arab media and Al-Jazeera in particular," said 
Aidan White, IFJ General Secretary. "Its offices have been attacked by the military in 
Afghanistan and twice in Iraq. With this latest arrest it all begins to look like developing into 
an international witch-hunt."


